Sunday, April 5, 2009

DALIL....?? Manusia Menut\rut Ibnu Sina...


Dalil Penerusan Atau Kelangsungan
Melalui dalil ini, Ibnu Sina berpendapat bahawa keadaan sifat manusia akan berubah secara berterusan sama ada pada masa yang lepas, sekarang mahupun masa akan datang. Beliau berkata:
“Perhatikanlah wahai orang-orang yang berakal, pada diri kamu hari ini apa yang berlaku sepanjang umur kamu, sehingga kamu dapat mengingati banyak daripada apa yang kamu telah berlaku sekitarnya, maka kamu akan dapati ketetapan itu berterusan, sedangkan badan kamu dan bahagian-bahagiannya berlaku sebaliknya bahkan ia akan layu dan hilang. Oleh yang demikian manusia berhajat kepada pemakanan untuk menyegarkan badannya. Maka jika manusia mengurangkan pemgambilan makanan dalam tempoh yang pendek, berat badannya pasti menurun ¼ , sesungguhnya jika keadaan ini dibiarkan berterusan selama 20 tahun, maka kamu dapati dalam diri kamu tidak ada sesuatu pun dari bahagian badan kamu sedangkan zat kamu terus kekal dalam tempoh tersebut bahkan seluruh umur kamu, jadi zat kamu telah bertukar dari badan kamu dan bahagian-bahagiannya dari zahir dan batin”.
Dari sini jelas bahawa kelakuan seseorang pada masa lepas akan terbawa-bawa hingga ke masa sekarang dan masa akan datang. Inilah dikatakan kehidupan roh kita yang telah ditetapkan sejak sekian lagi. Jika kehidupan ini bergerak dan berubah, maka sesungguhnya ia bergerak pada pangkalnya (permulaan) dan berubah pada ketetapannya. Ini bukanlah suatu ikutan atau tautan tetapi adalah limpahan jiwa yang satu dan daya tarikan tertentu.


Dalil Aku Dan Gejala Kejiwaan
Dalil ini memerlukan perhatian kepada kelakuan manusia. Apabila mereka berbicara mengenai sesorang atau bercakap mengenai sesuati perkara, maka mereka telah berbicara mengenai jiwa (al-nafs) bukan mengenai jisim. Ini bermakna apabila dikatakan ‘aku keluar atau aku tidur’, sebenarnya nia tidak sahaja terlintas dengan pergerakan kaki atau kerlipan mata tetapi pada hakikatnya melibatkan keselurhan dirinya.

Dalam hal ini Ibnu Sina telah menggunakan sighahnya bagi menggambarkan tentang penelitian ini dengan katanya:
“Sesungguhnya manusia apabila bertungkus lumus menguruskan sesuatu perkara, maka ia telah menghadirkan zatnya, sehingga ia berkata aku lakukan ini. Di dalam hal seperti ini ia telah lupa bahawa yang melakukannya ialah seluruh juzu’ badannya, pada hal ia hanya mengakui dengan perbuatan sahaja tidak temasuk seluruh juzu’ badan, maka zat manusia berubah dari badan.”
Dari sini Dr Madkur berpendapat bahawa setiap tindakan adalah didorong oleh kepentingan diri sendiri (egoism). Menurut Ibnu Sina ‘egoism’ bukan merujuk kepada jisim serta gejalanya, tetapi adalah dimaksudkan dengan jiwa dan kekuatan. Hasilnya, Deccart telah membezakan antara jisim dan an-nafs di dalam tulisannay yang masyur ‘Cogito’ dengan katanya: ‘saya berfikir, maka saya wujud’ (I think, therefore, I am). Ringkasannya dalil ini dnegan jelas membuktikan wujudnya jiwa dengan wujudnya jisim-jisim tabi’i kerana pergerakan jisim bergantung kepada kekuatan jiwa.


Dalil Orang Terbang Atau Terawang-Awangan Di Udara
Secara ringkasnya dalil ini mengatakan bahawa sekiranya manusia terpisah dengan jiwanya dari segala hubunganya dengan persekitaran luaran dan kembali kepada hakikat zatnya, maka sesungguhnya ia dapat menyangka dirinya bukan jisim dan juga bukan hal sesuatu yang ada pada jisim, tetapi ia adalah zat rohani yang dapt difahami jiwanya. Ia dapat diperhatikan di dalam perumpamaan yang dibuat oleh ibnu sina terhadap persekitarn yang dialami oleh seseorang yang berada di ruang kosong dengan ditutp penglihatannya sehingga ia dapat memahami hakikat zatnya.

No comments:

Post a Comment